Bostadsanpassning
Du som har en funktionsnedsättning och har problem i din bostad kan söka bidrag för att kunna anpassa bostaden på olika sätt. Det kan till exempel handla om att komma in och ut, laga mat eller sköta din hygien.
Vad du kan få bidrag för
Du kan till exempel få bidrag för att
- installera en ramp eller hiss vid entrén
- skapa en duschplats om du har svårt att ta dig i och ur ditt badkar
- ta bort trösklar och göra dörröppningar bredare
- ändra köksinredningen så att den går att använda vid sittande arbete.
Det är bara de fasta funktionerna i din bostad som du kan få anpassade. Med fasta funktioner menas sådant som tillhör bostaden och som du inte tar med dig när du flyttar.
Du behöver ett intyg
För att kunna söka bostadanpassningsbidrag behöver en arbetsterapeut, sjukgymnast eller läkare intyga din funktionsvariation. Om du saknar kontakt sedan tidigare är du välkommen att ringa 0224-361 31 för att komma i kontakt med Heby kommuns arbetsterapeuter eller sjukgymnaster.
Ansökan
Efter att du har ordnat ett intyg som styrker din funktionsnedsättning kan du ansöka om bostadsanpassningsbidraget.
Det är vår bygg- och miljöförvaltning som fattar beslut om bostadsanpassningsbidrag efter att de fått din ansökan. Förvaltningen är gemensam med Sala kommun.
Ansökan och mer information, Sala kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Rehab och hjälpmedel
Hälso- och sjukvårdsenheten
Vård- och omsorgsförvaltningen
Måndag-fredag, 08.00-10.00
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 15 augusti 2023
- Sidan publicerad av:
- Charlotta Nord