Full fart med bak, städ
och beställningar på Café Blå

Bonnie och Stina i köket på Café Blå

Bonnie och Stina i köket på Café Blå

Miljöenheten gav Café Blå full pott i sin livsmedelsinspektion alldeles nyligen. Här städar man grundligt, samtidigt som man bakar, tar emot beställningar och håller koll på varandra och de äldre som besöker Mötesplatsen.

På Café Blå, som är en del av Heby kommuns dagliga verksamhet, är det sällan en lugn stund. Verksamheten som ligger i anslutning till Mötesplatsen för seniorer i Heby är flitigt besökt av de äldre som vill köpa hembakta kakor, kaffe och smörgåsar. Här jobbar Stina och Bonnie, tillsammans med handledare Eva Danneby och flera andra deltagare. Stina har varit här i fjorton år och Bonnie i två år.

Under förmiddagarna på Café Blå bakar de för fullt i det glänsande rena köket, och under eftermiddagarna städar man grundligt.

– Vi brukar säga att säkert 75 procent av vår tid går åt till att städa. Vi städar dagligen, veckovis och månadsvis, berättar Eva Danneby som är handledare på Café Blå.

Checklistorna är många och det är viktigt att man fyller i dem rätt och riktigt. Nyligen gjorde miljöenheten en livsmedelsinspektion av Café Blå och verksamheten fick full pott och inga anmärkningar över huvud taget.

– Jag känner mig stolt faktiskt. Det är roligt att allt vårt jobb ger resultat, säger Stina.

Förutom den viktiga städningen tar man emot seniorerna som vill köpa fika. Stämningen är god och de som jobbar på Café Blå håller koll på de äldre och märker om det är någon som inte varit där på länge. Det känns bra att man håller koll på varandra. För de äldre håller ju koll på Stina, Bonnie och de andra också, om det är någon som är borta.

– Det är jättemysigt. Är någon av oss sjuk så frågar de ”Var är Stina” till exempel. Man kände ju att man saknade dem när det var stängt under pandemin, säger Stina.

Under fredagarna har gänget på Café Blå heldag städning eftersom Mötesplatsen är stängd. En gång i månaden kommer de andra verksamheterna inom daglig verksamhet hit och fikar och umgås också. Mitt i allt detta tar Café Blå också emot beställningar från kommunens verksamheter som vill ha fika till sina möten och utbildningsdagar. Under 2022 tog man emot cirka hundra beställningar, vilket är rätt så många även om de kan se att det har minskat lite.

- Man märker ju nu att många möten är digitala i stället för fysiska. Till Teamsmöten beställer man inte fika, säger Stina.

Eva Danneby, handledare på Café Blå

Eva Danneby, handledare på Café Blå

Sidinformation

Senast uppdaterad:
20 december 2022
Sidan publicerad av:
Charlotta Nord