Fakturor från Heby kommun
Här hittar du som ska få eller har fått en faktura från Heby kommun information om bland annat bankgironummer, autogiro och fakturafrågor.
Bankgiro för betalning av faktura
Heby kommun generellt: 366-5114
Vatten och avlopp: 5833-6611
Saknar du en faktura eller ett OCR-nummer?
Kontakta oss på faktura@heby.se
Hit kan du också vända dig om du har allmänna frågor om fakturor, om till exempel fakturakopior eller möjlighet att skjuta upp betalning på en faktura.
Har du däremot frågor om själva innehållet på din faktura ska du vända dig direkt till den verksamhet du fått fakturan ifrån.
Kontakt vid frågor om innehållet på din faktura
Har du frågor som rör innehållet på din faktura ska du vända dig direkt till den verksamhet som skickat ut fakturan. Här hittar du kontaktinformation till olika verksamheter.
Du kan alltid kontakta Medborgarservice om du inte hittar rätt verksamhet här. Ring 0224-360 00
Bygg och miljö
0224-74 73 40
byggmiljo@sala.se
Förskola och fritids
För frågor om fakturor gällande barnomsorg.
0224-360 59
0224-362 73
forskola-fritids@heby.se
Omsorg och stöd
0224-361 67 (Telefontid: mån-tis 08.30-10.00, onsdag 13.00-14.00 och torsdag 08.00-10.00)
Frågor som rör fakturor gällande hemtjänst och vård- och omsorgsboende går också bra att mejla till ao.avgifter@heby.se
Vatten och avlopp
0224-361 69
vattenochavlopp@heby.se
Sporthallar och simhall
Kulturskolan
0224-360 96
christian.brand@heby.se
Mark och planering
För frågor om fakturor som gäller arrende, fastighetsregleringar, detaljplaner, utredningar, kartor och liknande.
mark-&planering@heby.se
Om internetbanksfaktura
Du som privatperson kan få fakturor från Heby kommun digitalt genom att anmäla internetbanksfaktura via din bank.
Om faktura via digital brevlåda
I dagsläget har vi inte möjlighet att skicka våra fakturor till en digital brevlåda.
Om Autogiro
Betalning via Autogiro är enkelt och tidsbesparande och innebär att betalningen sker automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.
Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto på förfallodagen. Du får fakturan precis som tidigare men det framgår på fakturan att beloppet kommer dras via Autogiro.
Om det inte finns pengar på ditt bankkonto på förfallodagen kommer ett nytt betalningsförsök att göras dagen efter. Om dragning inte lyckats på tre försök måste fakturan betalas manuellt.
Det är kostnadsfritt att ansluta sig till Autogiro och du gör det via din internetbank eller hör av dig till ekonomienheten på Heby Kommun så skickar vi dig en blankett.
Om du inte kan betala faktura från oss
Fakturan skickas vidare till inkassobolag
Vi skickar fakturan vidare till vårt inkassobolag som vi anlitar för påminnelse- och inkassohantering om du inte betalar din faktura i tid. Det innebär att ytterligare avgifter tillkommer.
I dagsläget är vårt inkassobolag Svea Inkasso AB. Ärenden som är registrerade hos andra inkassobolag sedan tidigare ligger kvar där.
Om det finns särskilda skäl till att du inte kan betala din faktura i tid kan vi medge att betalningen skjuts upp en kortare period. Kontakta oss på faktura@heby.se för att diskutera förutsättningarna.
Inkassobolaget kan hjälpa dig med avbetalningsplan
För fakturor som går vidare till inkassobolaget kan en avbetalningsplan upprättas tillsammans med dem. Observera att sådana överenskommelser innebär att det tillkommer kostnader.
Heby kommun själva hanterar inte avbetalningsplaner.
Kontakt
Ekonomienheten
Central förvaltning
0224-360 00 (växel)
Tingsgatan 11, Heby
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 februari 2025
- Sidan publicerad av:
- Charlotta Nord