Om val på lätt svenska

Här hittar du information om val på lätt svenska.

13 september är det val i Sverige

På ditt röstkort står det var du ska rösta.

Ett röstkort är ett brev som du får hem innan valet.

Har du digital brevlåda får du röstkortet dit istället.

Du som har fått ett röstkort har rätt att rösta.

Du måste ta med dig en id-handling, till exempel körkort, pass eller legitimation när du röstar.

Är du osäker på hur man röstar?

Kontakta kommunen: 0224 -360 00

Sverige är en demokrati

Demokrati betyder att folket bestämmer.

Varje röst är lika mycket värd.

Valen i Sverige är anonyma och fria

Ingen får se vad du röstar på.

Ingen får påverka vad du röstar på.

Hjälp att rösta

Du har rätt att få hjälp när du röstar.

Du kan ta med en person som du litar på.

Du kan också få hjälp av en röstmottagare.

Har du en stödperson med dig bakom skärmen?

Då ska en röstmottagare också vara med bakom skärmen.

Det är för att kontrollera att ingen påverkar vad du röstar på.

Förtidsröstning

Du kan rösta i förtid om du inte kan rösta på valdagen.

Förtidsröstning sker på särskilda platser, till exempel bibliotek eller kommunhus.

På kommunens webbplats står det var och när du kan förtidsrösta.

Tre val

När du röstar deltar du i tre val:

  • val till kommunen
  • val till regionen
  • val till riksdagen.

Du får tre olika valsedlar.

Valsedlarna finns i vallokalen.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
8 juni 2026
Sidan publicerad av:
Linda Ahlin