Ulrika Axelsson ny förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen

Rekryteringen av ny förvaltningschef till barn- och utbildningsförvaltningen i Heby kommun är nu klar. Ulrika Axelsson, som idag är verksamhetschef i förvaltningen, tar över uppdraget och tillträder tjänsten den 1 juni.

Ulrika är redan ett välkänt ansikte inom organisationen och har tidigare haft rollen som tillförordnad förvaltningschef under 2025. Med sin gedigna erfarenhet och goda kännedom om verksamheten går hon nu in i uppdraget permanent.

Innan Ulrika började arbeta i Heby kommun har hon varit verksam som rektor i Uppsala kommun under tretton år och som skolledare i Enköping under två år. Den bakgrunden ger henne en stabil grund att stå på i det fortsatta utvecklingsarbetet inom barn- och utbildningsområdet.

– Det som gjorde att valet föll på Ulrika är att hon har ett starkt driv framåt och en hög kapacitet kombinerat med ett hjärta som slår för utbildning och ett fokus på de vi är till för, eleverna. Det sker mycket på utbildningsnämndens område nu och reformtrycket är högt. Det ställer krav på en ledare som är strukturerad, tydlig, engagerande och som skapar delaktighet. Det har vi hittat i Ulrika, säger Emma Burstedt, kommundirektör.

Med Ulrika Axelsson vid rodret ser kommunen fram emot ett fortsatt utvecklingsarbete med fokus på kvalitet, delaktighet och elevernas bästa.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2 juni 2026
Sidan publicerad av:
Camilla Röjerås