Stark grund att bygga vidare på trots tapp i årets näringslivsranking

Heby kommun fortsätter att vara en trygg plats att driva företag på och vi står starka i flera viktiga frågor. Samtidigt visar årets företagsenkät från Svenskt Näringsliv att kommunen behöver stärka arbetet ytterligare kring bra dialog, service och samverkan.
I årets ranking av det svenska företagsklimatet från Svenskt Näringsliv placerar sig Heby kommun på plats 212 av 290 kommuner. Ett tapp från förra årets klättring till plats 149 men resultatet visar både tydliga styrkor och områden där kommunen behöver intensifiera sitt utvecklingsarbete.
43 procent av företagen uppger att de upplever företagsklimatet i Heby som gott. Det sammanfattande omdömet uppgår till 3,31, vilket visar att många företag fortsatt ser positivt på att verka i kommunen.
-Vi har en stabil grund att stå på, där många företag trivs och vill utvecklas. Samtidigt är vi tydliga med, genom de arbeten som redan är i gång, att vi ska bli ännu bättre, säger Per Sverkersson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Tydliga styrkeområden
Ett av våra tydligaste styrkeområden är tryggheten. Företagen ger kommunen höga betyg när det gäller påverkan av brottslighet och otrygghet vilket är klart över rikssnittet. Även när det gäller konkurrens från kommunen ligger vi över genomsnittet i landet, vilket visar på ett gott förhållande mellan kommunen och det lokala näringslivet.
Fortsatt utveckling behövs
Samtidigt pekar enkäten ut områden där utvecklingsarbetet behöver växlas upp. Det handlar framför allt om tillgänglighet, dialog och bemötande, faktorer som är avgörande i kontakten mellan företag och kommun.
- Vi tar med oss dessa signaler från företagen: att bli mer tillgängliga, snabbare i vår återkoppling och ännu bättre i dialogen. Det är ett arbete som redan pågår och som vi nu behöver förstärka ytterligare, säger Emma Burstedt, kommundirektör.
Även samverkan mellan skola och näringsliv är ett område där kommunen ser behov av fortsatt utveckling, med målet att stärka kompetensförsörjningen och skapa bättre koppling mellan utbildning och arbetsliv.
Avstamp för fortsatt utvecklingsarbete
Under året kommer Heby kommun att genomföra flera insatser för att förbättra företagsklimatet. Fokus ligger på att stärka relationerna med näringslivet, fortsätta utveckla service och bemötande samt skapa tydligare och enklare kontaktvägar in i kommunen.
- Vi ser det här som ett viktigt avstamp framåt. Vi vet vad vi behöver förbättra och vi har en tydlig riktning. Tillsammans med företagen ska vi fortsätta utveckla Heby kommun som en attraktiv plats att driva och utveckla företag i, säger Maria Bergström, näringslivsstrateg.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 28 maj 2026
- Sidan publicerad av:
- Camilla Röjerås
