Hemtjänsten i Heby kommun,
omtyckt och uppskattad av
både brukare och medarbetare
Hemtjänsten i Heby kommun får ständigt höga betyg både när det kommer till brukarundersökningar och när det kommer till trivsel hos medarbetare.
- Det är jätteroligt säger Helena Arwidsson, tidigare enhetschef på hemtjänst söder och nu tillförordnad enhetschef på hemtjänst norr.
"Tillsammans gör vi det bäst"
Eftersom hon arbetat länge inom hemtjänsten i kommunen och både kan prata för den norra och södra enheten så tror hon sig veta vad de fina resultatet på både brukar- och medarbetarundersökningar beror på.
- Våra medarbetare känner och vet vilket otroligt viktigt arbete de har och vilken skillnad det gör. De är fenomenala på att alltid ställa upp för varandra och arbetar utefter devisen att tillsammans gör vi det bäst. Brukarnas positiva gensvar beror på att medarbetarna alltid sätter dem i centrum. Människan spelar roll och det spelar roll vad jag som medarbetare gör och hur jag gör det säger Helena
Ett mindre samanhang är positivt
Att vi är en liten kommun tror Helena också spelar in positivt.
- Vi arbetar så nära varandra, det spelar ingen roll om du är chef, sjuksköterska, planerare, undersköterska eller administratör alla känner alla och känner sig trygga tillsammans. Det utstrålas också gentemot våra brukare. Vi känner alla våra brukare och de känner att vi tar hand om varandra.
Inkluderande kultur
Inom hemtjänsten finns också en kultur av att vara väldigt inkluderande och nya medarbetare på jobbet kommer snabbt in i gänget.
- Ja det är tydligt att nya medarbetare tas väl om hand, vikarier vill ofta komma tillbaka och arbeta mer. Idag är vi ungefär 85 personer som arbetar inom hemtjänsten i Heby kommun.
Inflytande viktigt
Helena är extra stolt över att hemtjänsten i år har fått så fina siffror när det kommer till brukarinflytande.
- Vi har arbetat med inflytande och nu ser vi resultat vilket är jätteroligt. Under 2024 har vi arbetat med bemötande och information till och från brukarna. Vi har lagt in levnadsberättelsen från brukaren i våra system så att den ska vara lättillgänglig för de som arbetar hos brukaren. Det blir lätt för nya medarbetare att läsa och förstå brukarens behov, förutsättningar och önskemål. Det är inte riktigt färdigt än men lanseras fullt ut under 2025 säger Helena
Härliga medarbetare
Just fokusen på brukarna upplever Helena är något utöver det vanliga i Heby kommun
- Vi kan ha utmanande situationer och medarbetarna tänker direkt först på brukarna och deras behov. Det är ett fantastiskt engagerat gäng med härliga medarbetare vi har i hemtjänsten här i kommunen.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 27 november 2024
- Sidan publicerad av:
- Linda Ahlin