Robot hjälper till att öka skolnärvaron
AV1-robot heter den lilla, och ganska söta robot som numera finns inom skolans värld i Heby kommun. Roboten är ett av flera hjälpmedel för elever som av någon anledning inte kan delta i den ordinarie skolundervisningen.
- AV1 ska vara en brygga för den elev som har svårt att vistas i skolan. Det är ingen ersättning för skolnärvaron i sig självt utan används tillsammans med andra insatser och utvärderas efter hand. Målet är att eleven ska, med hjälp av bland annat AV1, återgå till närvaro i skolan säger Jenny Åkerholm, Specialpedagog och Koordinator på Närvaroteamet i Heby kommun.
Så fungerar det
Roboten finns i klassrummet och är uppkopplad till en iPad som eleven har. Genom iPaden kan eleven kommunicera med elever och lärare i klassrummet. Eleven kan räcka upp handen, då blinkar en lampa på robotens huvud, utrycka olika känslor som glad, ledsen eller fundersam. Känslouttrycken visas genom att ögonen på roboten ändrar uttryck. Via en kamera så ser eleven klassrummet och läraren och kan även se ner på sin bänk för att läsa skolmaterial. Eleven har också möjlighet att prata genom en högtalare och kommunicera på det sättet.
- Vi har fem stycken AV1 robotar i Heby kommun idag och de har använts vid olika tillfällen. Vid ett tillfälle hade en elev ett benbrott och kunde inte ta sig till skolan men kunde delta via en AV1 robot. Roboten utvecklades ifrån början för svårt sjuka barn som låg på sjukhus och inte kunde delta i skolan, sedan har man sett att flera barn kan få hjälp av den. Det handlar om barn med NPF diagnoser eller ångestproblematik säger Ann-Carin Sandin, Familjebehandlare och Samordnare på Närvaroteamet i Heby kommun.
Fina resultat
Robotarna togs i bruk första gången under läsåret 23/24 och redan så ser man fina resultat.
- Vi har fått positiv feedback både från elever och lärare och möjligheten att tillgå AV1 har varit helt avgörande för att möjliggöra återgång till skolan för vissa elever. I de fallen har vi gått från total skolfrånvaro till skolnärvaro vilket är en sådan vinst. De kan också handla om elever som inte klarar av klassrums miljö men som kan sitta i ett närbeläget rum och ändå vara med i undervisningen. AV1 har också utvecklats för att ha social förmåga så den kan följa med elever som har behov ut på rasten säger Anna-Carin.
Rutiner och integritet
Det finns en framtagen rutin för skolan när det ser behov av en AV1 robot och de gör en ansökan till Närvaroteamet.
- Roboten används väldigt olika ibland på heltid och ibland för bara vissa lektioner eller tider. Det viktiga är att det finns en planering och fler insatser då målet inte är att AV1 ska vara en lösning utan ett hjälpmedel för att underlätta återgång till skolan. Både eleven, familjen och skolan behöver vara positivt inställda till att använda AV1 och känna sig trygga säger Jenny.
- Det görs en noga planering innan där elev och familj skriver på ett kontrakt för hur roboten får användas. Det går heller inte att tillexempel filma eller ta skärmdumpar med roboten allt för att alla ska känna sig så bekväma som möjligt i användningen av roboten säger Ann-Carin.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 13 augusti 2024
- Sidan publicerad av:
- Linda Ahlin